Recension: Once Upon A Time

2011-10-24

Igår hade den nya dramaserien "Once Upon A Time" premiär och det är dom före detta Lost producenterna som har gått tillsammans ännu en gång och skapat en sagovärld. Dom säger att deras inspiration för denna serien fick dom redan under "Lost"-dagarna och om detta är en serie som får full säsong (vilket jag tror) så kan ni räkna med att få se många Lost skådisar på besök! Alan Dale är den som är först ut!

Men låt oss gå till historian som utspelas i detta första avsnitt av en förtrollad historia.
"Once Upon A Time" utnyttjar sitt pilot avsnitt för att lägga grundhistorien till hur sagofigurerna har hamnat i vår värld. Den onda drottningen utarbetar en plan för att ta bort allas lyckliga slut (och självklart hamnar dom i vår värld eftersom här är ingen lycklig...) Men innan denna förbannelse kan slå till så bygger Gepetto och Pinocchio en garderob utav ett förtrollat träd för att rädda en utav dem från förbannelsen. Den som räddas blir Snow Whites nyfödda dotter Emma, som Rumpelstiltskin förutsåg är den som en dag ska rädda dom alla.
Emma, nu 28 år gammal, lever utan en aning om att hon är dottern till två av världens mest älskade sagofigurer, tills hennes bortadopterade son, Henry, hittar henne. Självklart tror hon inte på honom när han berättar vem hon är men hon kör honom hem och verkar inte kunna komma därifrån...

Så vad kan man säga om denna nya serien? Förrutom en hel del Lost referenser så kan man undra över en del saker. Den har potential men frågan är hur den skulle kunna gå i flera säsonger? Sen är det problemet med att en del av historien är mycket mer intressant än den andra. Sagodelen av historien har man hört förr och det är mycket mer intressant att se hur sagofigurerna ter sig i vår värld istället för i disneys färgglada värld.
Men vissa fel och skavanker till trots så kan detta blir bra. Man kan ju inte döma en serie efter dess pilotavsnitt och även om detta inte var dåligt så var det tyvärr inte jättebra. Men genom att bygga upp historien mer och att få se deras historier i vår värld så kan detta kanske bli jättebra.

Robert Carlyle stjäl scenerna han är med i, vilket tyvärr bara är två. Förhoppningsvis så är han med mer i nästa avsnitt. Jennifer Morrison spelar sin karaktär Emma väl och Lana Parrilla som spelar den onda drottningen är underbart elak. En sak som är nästan roligast med seriens första avsnitt är att försöka lista ut vilken person som är vilken sagofigur. Lilla Rödluvan, de sju dvärgarna och Jiminy Cricket är några av dom man får träffa på i detta avsnittet.