Ny serie: Under The Dome

2013-06-28
Stephen King har jag en väldigt komplicerad relation till. Det hela började med att min 3 år äldre syster läste Jurtjyrkogården av King men hon vågade inte läsa den själv så jag fick läsa högt för henne. Då var jag runt 10-11 år. Inte så passande.
Jag tycker det är jobbigt att bli rädd och jag ser aldrig, eller i alla fall väldigt sällan, på skräckfilmer. Jag tycker helt enkelt inte att det är kul att bli rädd som många tycker. Jag tycker inte om att hjärtat pumpar febrilt och att magen är i knutor. Men så är det ju det med Stephen King att han är en sån fascinerande människa och författare att jag inte har någon motståndskraft när det gäller hans böcker. Därför kunde jag ju självklart inte motstå serien gjord på hans bok Under The Dome. (Jag har faktiskt inte läst just denna boken så jag är helt ovetande när det gäller karaktärer och handling.
 

Helt plötsligt dyker en stor genomskinlig kupol upp över den lilla staden Chester's Mill och ingen vet varifrån den kommer eller varför den finns. Staden är helt avskärmad och allt som var i vägen när kupolen uppstod blev obönhörligt delat. Speciellt makabert är den stackars kon som var precis i vägen och blir till ett väldigt kladdigt stileben.
Karaktärerna är standard i Stephen Kings romaner utan att för den delen kännas repetativa. Det är den mystiska främlingen som gräver en grav ute i skogen, det är småstadsflickan som bara vill komma bort till något annat och något bättre, det är galningen som låser in flickor i stormkällare, det är mystiska händelser och barn som talar i tungor. Och det är så jäkla bra!
 
Det finns vissa saker som är lite för too much, too soon (som galningen som låser in Britt Robertsons karaktär i en stormkällare. Han gick från söt till creepy på mindre än 2 minuter) men på det stora hela så har jag på känn att det kommer bli riktigt, riktigt bra! (Så länge det inte blir för läskigt.) Och det är många som verkar hålla med mig då det första avsnittet sågs av lika många tittare som brukar se de allra största serierna under hösten. Men Stephen King har en förmåga att dra tittare.
Förhoppningen är dock att serien inte drar ut på tiden och bara håller på under denna säsongen. Det är så riktigt bra serier ska vara, en riktigt riktigt bra säsong med ett otroligt bra slut. Om det kommer bli så denna gången är ju bara att vänta och se.
 
Har ni tid över i sommar så är detta verkligen något att se!

1 Comments

2013-06-28 @ 19:22:26

Jag gillade premiären av denna serien och jag hoppas verkligen att resten blir lika bra.

Svar: Ja det hoppas jag också för det började väldigt bra tycker jag :) Vi får hålla tummarna helt enkelt! :)
Linda Lorinius


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback