Recension: Sleepy Hollow

2013-09-19
Det är inte så många nya serier denna säsongen som lockat mig faktiskt och Sleepy Hollow var faktiskt inte en av de som gjorde det. Jag tänkte inte se piloten ens en gång för det kändes verkligen inte som nåot jag ville se. Sen läste man på twitter hur galet bra pilotavsnittet varit och då var jag ju tvungen att kolla in denna nya serie.
 
 
Ichabod Crane är officer i brittiska armen och skickas till den kolonin i nordamerika för att slå ner upproret som börjat resa sig där. Istället blir han dubbelspion för General Washington och hjälper dem i deras frihetskamp. På slagfältet träffar han en man i mask som genast försöker döda honom. Han dör inte av kulorna som går in i hans kropp och mannen utan ansikte dör först när han får sitt huvud avhugget. Crane som själv blev skadad tuppar av och när han sen vaknar är det i en underjordisk grotta, begravd i lera. Problemet är bara att han vaknar upp under 2013 och mannen han slogs med på slagfältet nu terroriserar den lilla staden Sleepy Hollow som Den huvudlöse ryttaren...
 
Här tappade dom mig när jag såg trailern och jag trodde verkligen inte att detta skulle vara något för mig. Men jag kan erkänna att jag faktiskt gillade detta pilotavsnittet. Det fanns en större story bakom hela "mannen utan huvud springer runt och dödar folk". I en stad där det finns häxor (både goda och onda), odödliga präster och vita demoner som skrämmer små barn så är det märkligt att folk inte är medvetna om allt som händer i denna lilla staden. Men så är det ju alltid, myndigheterna har noll koll eller så är de så korrumperade att de inte bryr sig. 
Självklart är det löjligt men det är underhållande och det är ibland lite skrämmande. Den läskiga vita demonen var bara fjantig men man får sig några skratt när den huvudlöse ryttaren byter ut sin yxa mot gevär i multum. Skämten mellan Mills och Crane är också ganska roliga och de har en vänskaplig kemi som jag tycker om...
 
Ett väldigt bra pilotavsnitt som sagt som faktiskt förvånade mig mycket men frågan är om de kan hålla kvaliteten uppe och spänningen likaså. Jag hoppas det för även om jag inte ville se denna så kan jag erkänna att jag är väldigt glad att jag gjorde det.

0 Comments


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback