Vampyrgalet!

2009-12-18


Började kolla på Vampire Diaries. Såg första avsnittet och som alla CW-serier så älskar jag det lätsedda och ungdomliga uttrycket. Kanske för att jag desperat försöker hålla mig kvar i tjugo årsåldern? Eller så är det bara bra TV? Vad vet jag. Dock så kan jag ju inte låta bli att reflektera över just denna fascination av vampyrer.
Vampyrer har ju fascinerat människor genom hela historien i princip och antagligen var det väl Anne Rice och En vampyrs bekännelser som startade upp trenden på 90-talet igen. Sen var det ju lite halvtyst och nu har det fullkommligen ploppat upp vampyrserier och filmer från alla håll.


Först Buffy och Angel, senMoonlight, sen kom Supernatural med bland annat vampyrer. Sen kom hemskheten Twilight (ja jag kommer bli stenad men filmen är verkligen inget bra, dock uttalar jag mig inte om böckerna då jag inte läst dom.) Sen var det True Blood och nu The Vampire Diaries.


Jag undrar dock varför man i alla dessa filmer och serier har en sån romantisk syn på vampyrer? En kollega tycks tro att det handlar om en sexuell aspekt, just det här med penetration av tänder. Jag är ingen sexualvetare, kanske har han rätt, kanske inte.
En vampyr ska ju ändå vara en ondskefull varelse men ändå handlar alla dessa serier om vampyrer som går ifrån det enda en vampyr är, det vill säga ren ondska. Vill människan inte tro att det "finns" något så ondskefullt att det inte kan ändras? Det är iaf min teori. Det man inte förstår, det som klassas som ondskefullt eller bara annorlunda, vill vi nog gärna mänskliggöra vare sig vi kan eller inte.
Dock är det ju så att godhet kan inte existera utan ondska så därför tycker jag att den onda vampyren är mer intrssant än den slätstrukna vampyren. Den som alltid grubblar och alltid är lite halvt frestad att dricka blod. Det är ju mer intressant med onskan när den är på ett säkert avstånd på TVskärmen också antar jag. Skulle nog låta lite annorlunda om man stirrade ondskan i ögat antar jag.

The Vampire Diaries ska jag iaf se några avsnitt till innan jag bestämmer om det är bra eller ej. Det har iaf potential. Så mycket kan jag säga...

Trackback