Top Fifteen Movies

2010-04-22
Vet ni hur lätt det är att välja ut dom 10 bästa filmerna någonsin? Inte lätt! Det finns så många otroliga filmskapare och skådisar som verkligen gör att man försvinner in i filmens värld och kommer ut ur den lite gladare, ledsnare. Lite rörd eller störd. Lite illamående eller underbart tillfreds. Alla filmer väcker en känsla hos mig men vissa kommer alltid ha en speciell plats i mitt medvetande.

Detta skulle vara en lista på dom tio bästa filmerna i mitt tycke men efter att ha huggit, bränt och deformerat listan till oigenkännlighet så gick det inte längre radera... Så detta är en lista på dom femton bästa filmerna! (Ingen speciell ordning på filmerna... då skulle jag nog bli idiot misstänker jag)


Fyra historier vävs samman till en i denna underbara, banbrytande film. Quentin Tarantino kan inte göra något dåligt (om vi nu då bortser ifrån misstaget med vampyrerna och George Clooney). Denna film är faktiskt ett måste i filmhyllan.


Oscar Schindler var en girig tysk affärsman som började utnyttja judisk arbetskraft i en av sina fabriker i Polen på 40-talet. Långsamt börjar han förändras och inser fasorna som judarna får utstå och bestämmer sig då för att hjälpa dom han kan.
En utav alla osannolika sanna historier som utvecklades i skuggan utav andra världskriget. Flickan i den röda kappan är bara en liten röd tråd i filmen som griper tag i en så totalt att man stänger av filmen när den är slut och känner sig totalt förfärad över vissa människors grymhet och även stolt över andra människors mod och styrka.


Gökboet från 1975 är verkligen en av Jack Nicholsons bästa filmer. En historia om vänskap och acceptans men samtidigt om mental institutionernas totala inflytande över människors rättigheter i en tid som inte accepterade abnormaliteter. Tårar och skratt och total galenskap kan du vänta dig...


Ingen har väl missat Seven, hoppas jag. David Finchers mästerverk från -95 behandlar de sju dödsynderna på en nattsvart kuliss i en icke namngiven stad. Med en scociopatisk ansiktslös man som mördar väl utvalda människor utefter deras övertramp gentemot de sju dödsynderna och två poliser som försöker fånga galningen blir detta till en underbar thriller i film noir anda.


Stekta gröna tomater växte jag upp med som liten. Detta borde inte vara en favoritfilm när man är 9 år gammal men det är en sån underbar historia att jag kunde inte låta bli att falla för filmen redan då.
Genom en händelse träffar den nedtryckta och deprimerade Evelyn Ninny Threadgoode som börjar berätta historien om Idgie Threadgoode i 20'talets Alabama.


En radiopratare kommer till Vietnam för att hålla truppernas gnista vid liv ute på slagfälten i Vietnam. Denna oortodoxa man blir lika populär hos trupperna som han blir hatad av ledningen i Saigon. Utanför den skyddande radiostudion upptäcker han att kriget är mycket närmare än han trott.


Cormac McCarthys mästerverk till bok blir precis lika lyckad på film. En jägare hittar döda kroppar, heroin och 2 miljoner dollar efter vad som verkar vara en drogkartells uppgörelse ute i öknen. Istället för att rapportera händelsen till polisen tar han istället pengarna för sig själv och får därmed en psykopatisk mördare på halsen, utrustad med ett unikt vapen. Han försöker hela tiden hålla sig ett steg före men kan man springa för evigt?


Jag har läst Sagan om Ringen triologin kanske 20 gånger. Jag har nog sett filmerna lika många gånger. Det går inte att bortse ifrån dessa tre filmer som några av dom bästa filmerna i historien. Kärleken och detaljrikedomen bakom dessa filmer ger mer liv till historien än jag trodde möjligt.


American History X är en otroligt gripande historia om Derek Vinyard och hans yngre bror Danny. Då deras far blir mördad av en minoritet förändras Dereks syn på vissa människor. Men inom fängelsets väggar lär han sig att det finns både gott och ont i alla raser. Väl ute igen ser han att hans lillebror nu är inblandad i samma grupp som han själv kämpat så för att komma ifrån.


Det finns inte superlativ nog att lägga i samhörihet med The Departed. En underbar historia som utspelas i Boston som kryddas med svek, kärlek, mod och feghet. Jag har sagt det förr och jag kommer säga det igen, Scorsese är en mästare!


Kom någon ens ihåg Mickey Rourke innan han kom tillbaka storstilat i detta tragiska drama om en man som har svårt att släppa sitt forna liv samtidigt som han försöka upprätthålla den lilla kontakten han kan med sin dotter?


När vi såg denna filmen så somnade Timmy medans jag satt trollbunden och knappt vågade blinka i rädsla för att missa något. I ett framtida fascistiskt England finns det fortfarande de som kämpar för frihet. Adapterad från ett serietidning är detta ett bildligt mästerverk.


Ännu en Tarantino som jag kommer se om någon gång varje år misstänker jag. Ett mästerverk om en historia som aldrig riktigt blev sann men som många försökte med. Brad Pitt som en överspelande militär, Eli Roth som en baseballsvingande galning och Christoph Waltz som den mycket märklige tyske officeren som gjort sig känd som Judejagaren.


En nattsvart thriller utan ett enda försonande drag. Otroligt bra gjord och oerhört välspelad av Christian Bale.
Trevor Reznik har inte sovit på ett år och nu börjar han ifrågasätta sitt eget sinne. Han ser sönderbrända kollegor på fabriken där han jobbar men ingen annan ser dessa människor. Post-it lappar dyker ständigt upp på kylskåpet med märkliga medelanden. Håller han på att bli galen eller är det en konstig konspiration som i hemlighet plågar honom?


The Dark Knight i sig är inte så förskräckligt bra, det är en fullt underhållande film som man gott kan ägna några timmar åt. Anledningen till att filmen har hamnat på listan är ju självklart Heath Ledgers solklara rolltolkning som Jokern. Efter att jag sett denna film lämnade jag biosalongen med en förfärligt massa känslor och jag är inte helt säker på att alla av dom var nyttiga. Ledgers rolltolkning gjorde att en svart sörja av obehag kröp in under skinnet medans man satt trollbunden i biostolen och lämnade inte kroppen förän flera timmar senare. Han var stor när han dog. Han skulle ha blivit ännu större om han inte dog.

Håller du med mig om listan? Saknar du några filmer? Är de som jag listat några som skulle hamnat på din egen lista?
Trackback