Oscarsnomineringar!

2011-01-25

Galen i film och TV som jag är så skulle det ju vara en skam över bloggen att inte nämna att Oscarsnomineringarna kom idag. Det var väl egentligen inga stora överraskningar men så klart så är ju "alla" lite ledsna över att "I rymden finns inga känslor" inte blev nominerad. Men Persbrandts danska film "Hämnden" kan vinna för bästa utlänska film. Nu är det ju dock så här... Svenskar har hybris, dom tror att dom gör bra film men det enda bra som kommit dom senaste åren är väl egentligen Milleniumtriologin? Resten är ju bara skit! Och inte är det välPersbrandts film? Han medverkar i en film som är nominerad, inte mer än så. Fast självklart hade det varit kul om en nordisk film vann, det kan till och med jag erkänna.

Egentligen skulle jag vilja lämna min åsikt om vilka filmer och skådespelare som kommer ta hem de olika kategorierna men jag har inte sett alla filmerna än vilket gör att jag inte riktigt kan uttala mig. Så nu ska jag försöka se de nominerade filmerna (tur att man kan streama annars hade det blivit otroligt många biobesök) och sen ska jag lämna min åsikt. Jag vet i alla fall vad jag ska göra natten mellan den 27 och 28 februari!


BÄSTA MANLIGA SKÅDESPELARE
Javier Bardem in “Biutiful”
Jeff Bridges in “True Grit”
Jesse Eisenberg in “The Social Network”
Colin Firth in “The King's Speech”
James Franco in “127 Hours”




BÄSTA MANLIGA BIROLL

Christian Bale in “The Fighter”
John Hawkes in “Winter's Bone”
Jeremy Renner in “The Town”
Mark Ruffalo in “The Kids Are All Right”
Geoffrey Rush in “The King's Speech”




BÄSTA KVINNLIGA SKÅDESPELARE

Annette Bening in “The Kids Are All Right”
Nicole Kidman in “Rabbit Hole”
Jennifer Lawrence in “Winter's Bone”
Natalie Portman in “Black Swan”
Michelle Williams in “Blue Valentine”




BÄSTA KVINNLIGA BIROLL
Amy Adams in “The Fighter”
Helena Bonham Carter in “The King's Speech”
Melissa Leo in “The Fighter”
Hailee Steinfeld in “True Grit”
Jacki Weaver in “Animal Kingdom”




BÄSTA REGI

“Black Swan” Darren Aronofsky
“The Fighter” David O. Russell
“The King's Speech” Tom Hooper
“The Social Network” David Fincher
“True Grit” Joel Coen and Ethan Coen




BÄSTA ICKE-ENGELSKSPRÅKIGA FILM

“Biutiful” Mexico
“Dogtooth” Greece
“In a Better World” Denmark
“Incendies” Canada
“Outside the Law (Hors-la-loi)” Algeria



BÄSTA FILM

“Black Swan” Mike Medavoy, Brian Oliver and Scott Franklin, Producers
“The Fighter” David Hoberman, Todd Lieberman and Mark Wahlberg, Producers
“Inception” Emma Thomas and Christopher Nolan, Producers
“The Kids Are All Right” Gary Gilbert, Jeffrey Levy-Hinte and Celine Rattray, Producers
“The King's Speech” Iain Canning, Emile Sherman and Gareth Unwin, Producers
“127 Hours” Christian Colson, Danny Boyle and John Smithson, Producers
“The Social Network” Scott Rudin, Dana Brunetti, Michael De Luca and Ceán Chaffin, Producers
“Toy Story 3” Darla K. Anderson, Producer
“True Grit” Scott Rudin, Ethan Coen and Joel Coen, Producers
“Winter's Bone" Anne Rosellini and Alix Madigan-Yorkin, Producers


Trackback