Once Upon A Time - 1X02 - The Thing You Love Most

2011-10-31

Precis som jag väntat mig så var det andra avsnittet bättre än pilotavsnittet. Så är det ju nästan alltid med serier. Det är svårt att få ett pilotavsnitt riktigt bra, mest på grund av att man behöver få fram grundhistorian och kanske inte fundera så mycket på vad som komma skall.

I detta avsnittet så tyckte jag faktiskt att sagovärlden blev mer intressant. Det är spännande att se vilka val som gjordes för att allt skulle bli som det är nu i den verkliga världen. Den onda drottningen känns för mig inte bara ond utan hon lider egentligen mest av ett brustet hjärta tror jag. Fast att döda sin egen pappa är ganska ruttet va?

Som vanligt så stjäl Robert Carlyle varenda scen han är med i. Jisses vilken talang han har! Precis som jag misstänkte så verkar han vara helt på det klara med vem han är, både här och i sagovärlden. Borgmästaren/Den onda drottningen verkade ju dock bli förvånad när hon insåg vad han visste. Jag börjar tro att detta är mer Rumpelstiltskin förtrollning och inte henne.
 
Kristen Bauer van Straten som vi självklart känner igen ifrån True Blood gjorde ett gästinhopp som Maleficent men hon verkade nästan lite tam för en ond häxa tyckte jag. Kanske är det för att man är van vid den väldigt utåtagerande Pam i True Blood som gjorde att det inte riktigt kändes rätt?

Emma visade lite jävlar anamma och det älskade jag. Hon är inte en sån där karaktär som måste ha hjälp med allt utan hon ser till att det händer och det är härligt att se. Vi behöver fler kick ass kvinnor i TV!
Trackback