Lindas 30 lista!

2012-02-03
Då var den här. Dagen som jag har fasat för så länge. Idag är dagen då jag inte längre kan säga att jag är i tjugo års åldern. Nix, för idag fyller jag 30 år! Herre jävlar vad gammal jag har blivit. Med anledning av denna stora (och fruktansvärda) händelse så har jag gjort en 30 punkters lista på ett gäng minnesvärda ögonblick och minnen på TV. Sorg, skratt, tårar, skräck. Allt platsar på min alldeles egna lista! (Dock utan inbördes ordning!)


Mitt Så Kallade Liv

Åh jag var så kär i Jordan. Och jag ville se ut som Rayanne. Och jag ville gå klädd i rutiga flanellskjortor och bara vara cool. Nåja, speciellt cool vart jag nog aldrig men detta är ändå en serie som jag bär med mig i mitt hjärta. Den var en av dom första serierna som jag tittade på som ungdom och nu när man tänker tillbaka så var den mer jordnära än andra serier (Beverly Hills, Baywatch) som man tittade på då och därför så blev den nog så omtyckt. Tyvärr så slutade den ju inte speciellt tillfredställande...

Serieavslutningen av MASH
Jag var bara ett år när M.A.S.H. lades ner efter elva otroligt framgångsrika år. Kanske borde inte MASH vara ett speciellt TV minne för mig men det är der verkligen. Serien var ju så otroligt rolig och skämten, tro det eller ej, håller fortfarande! Men denna komediserie fokserade ändå på vart den utspelades, med samhällskritiska inslag (självklart var Vietnam kriget det som kritiserades även om det utspelades under Koreakriget) och serieavslutningen var verkligen inget undantag! Detta är den sorgligaste och mest tillfredsställande finalerna som någonsin gjorts!

I lost my shoe

I det tredje avsnittet av tredje säsongen av Supernatural så råkar Sam få tag i en förhäxad harfot. Toppen tycker grabbarna som får världens tur. Värre blir det sen när Sam förlorar harfoten och deras lycka vänder. Åh herregud som jag skrattade under detta avsnittet! Hela avsnittet är en otrolig skrattfest men när Dean vänder sig om och Sam står där helt tragisk och patetisk med sin sko nedfallen i ett kloakhål så skrattade jag som jag aldrig gjort förr!


Harpers Island

Jag är en fjant så skräckfilmer och läskigheter är inte precis my cup of tea. Det går tyvärr inte över med åldern, snarare är det så att man får nya saker att oroa sig över bara, speciellt när man skaffar barn. Harper's Island var en sån där sak som jag hatade att älska! Det var så spännande, skrämmande och härligt. Att jag inte tyckte att sista avsnittet var så tillfredsställande var väl en sak men resan dit var underbar, trots skräcken.

Mitt första (och enda) fanmail

När serien The Heights gick på svensk TV så blev jag blixtförälskad i en av killarna som var med i serien och självklart så ville jag skicka ett fanmail till honom. Men som det barn jag var så förstod inte jag att dom inte hade någon som översatte breven till skådisarna från svenska till engelska. Fick han någonsin brevet så kunde han ändå inte förstå vad det stod eftersom jag skrev det på svenska. Kanske alla röda hjärtan ändå gav honom en liten idé...

Luke syr ett tält

Detta måste vara en av dom mest romantiska sakerna som någon någonsin gjort i en TV-serie! Han syr ett tält av allt möjligt hela natten för att göra en fin sak för dottern till kvinnan han älskar. Herregud jag hade också hoppat i armarna på Luke!


En vithaj härjar vid stränderna i Baywatch

Dom som känner mig vet att jag är hajgalen. Jag älskar hajar hysteriskt mycket och jag tror faktiskt att denna besatthet började med att jag såg avsnittet när Jill dödas av en vithaj i Baywatch. Självklart var det jätteskrämmande då (nu är scenen ganska tam, kanske är man förstörd av Hajen och alla dom andra filmerna som kommit det senaste om hajar) men det var något som väckte en fascination istället för rädsla hos mig.

Tyra blir galen på Americas Next Top Model

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i Americas Next Top Model men en kväll satt jag och slötittade och då började det hända grejer. Helt plötsligt började Tyra Banks skrika som en vettvilling på en av dom tävlande och det måste nästan varit det årets bästa moment. Och det är ju så bisarrt när Tyra helt plötsligt börjar snacka om sin mamma, menar hon att hon ser sig som tjejerna mamma? Galet är ju bara förnamnet.

Alan går i sömnen.

Two And A Half Men må ha tappat mycket (eller all) av sin glans sedan Charlie Sheen sparkades ut och Ashton Kutcher tog över men det avsnitt som gjort störst intryck på mig handlar varken om Sheen eller Kutcher. Det handlar istället om när Alan, på grund av sexuell frustration, dammsuger i sömnen. Med dammsugare utan isatt sladd. Medans han själv gör dammsugarljudet. Jag skrattade så jag grät.


Castiel dör

Jag älskade Castiel, han var precis vad Dean behövde efter en bror som inte alltid varit speciellt snäll mot honom (medvetet eller ej). Sen så var Castiel en humorkälla utan dess like och hans död i början av denna säsongen har jag fortfarande inte kommit över! Det var inte alls vad jag önskade. Inte det minsta.

Mark Greene dör i Cityakuten
Åh herre gud som jag grät när Mark dog. Fast nästan ännu värre var brevet som dom fick i avsnittet efter hans död. Det var otroligt sorgligt och kärleksfullt, tragiskt och gripande. Mark Greene var den bästa av alla i Cityakuten och när han dog så blev serien aldrig riktigt den samma.

Denny dör i Grey's Anatomy
Jag tror nog inte att jag var den enda som älskade Denny. Han var en stor nallebjörn som man bara ville ta hand om. När han dog så blev jag jättebesviken eftersom jag tyckte verkligen om den karaktären. Men jag tyckte också om hur Izzie blev när hon var tillsammans med honom, jag gillade aldrig henne, just förutom när hon var tillsammans med Denny.


Stolhet och Fördom
En sak som jag måste se minst en gång per år är BBCs miniserie Stolthet och Fördom. Åh jag älskar den! Colin Firth och Jennifer Ehle är båda underbara och kärlekshistorian är ju en av dom finaste som skrivits.

Ross och Rachel
På den tiden när Vänner gick så var ju ett av dom stora paren, Ross och Rachel. Självklart ville man att dom skulle få varandra tillslut. Vi vet ju alla hur det slutade men jisses vilken härlig resa det var när man under tio år fick följa Ross och Rachel och deras episka kärlek.

Band of Brothers
Finns det någon serie som har på samma råa, känslosamma och ärliga sätt skildrat andra världskrigets fasor? Baserat på en bok som i sin tur var baserad på en sann historia så kan det inte bli annat än rått. För är det en sak jag har lärt mig så överträffar verkligheten ofta fiction. Band of Brothers är ännu en miniserie som jag måste se minst en gång om året. Det är fortfarande lika bra. Jag ryser fortfarande när jag ser den och speciellt det näst sista avsnittet när dom befriar fångar från ett koncentrationsläger.


Varje replik i Gilmore Girls
Det var kvickt, snart och roligt och framfördes alltid med känsla och humor. Det finns inte en enda rad i ett enda manus på Gilmore Girls som jag skulle vilja ändra!

En hund äter Dans hjärta
Är det någon som behöver en dos karma så är det väl verkligen Dan Scott i One Tree Hill? Hjärtsjuk och döende får den förre fången se hur det hjärta som är ämnat för honom bli uppätet av en knarkares påtända hund. Jag njöt!

Anne på Grönkulla
En gång om året så tittar jag alltid på Anne på Grönkulla. Det är en klassisk historia som man måste se minst en gång. Varje gång gråter jag lika mycket när man tror att Gilbert ska dö, trots att jag vet att han inte kommer göra det. Detta är en underbart vacker historia om att bli vuxen och att inse att allt inte är så svart eller vitt som man kanske vill tro.


Lilla Huset På Prärien
Detta var nog den absolut första serien jag tittade på och verkligen följde tror jag. Efter skolan så gick man hem, satte sig i soffan och så tittade man på Lilla huset. Läxorna och allt annat kunde vänta, bara jag fick se vad som hände med Laura och Mary och alla dom andra i familjen Ingalls.

Cole och Phoebes kärlek
Jag har alltid älskat serien Förhäxad och förhållandet mellan Phoebe och demonen Cole var en kärlekshistoria som höll i många säsonger. Till slut så dödades Cole av Phoebe och hennes systrar och vilken förlust det var! Inte nog med att Julian McMahon som spelade Cole var väldigt lätt att titta på så fanns det efter honom ingen som passade Phoebe på samma sätt. Nej, hade jag fått bestämma så hade det varit Phoebe och Cole för alltid!

Sammy den magiska hunden
De flesta hundar blir runt 10-13 år, vissa hundar lever självklart längre men då syns ju åtminstonde åldern på hunden. För hunden Sammy i Revenge så är det inte så. Valpen som Amanda Clarke lämnade med Jack runt -95 är fortfarande, ungefär 16 år senare, en pigg och fräsch vovve som hoppar på och av segelbåtar och springer runt Hamptons för att hälsa på sin gamla ägare. Är det inte en magisk hund så säg!


Grevinnan och betjänten
Detta är ju ett minne som är så underbart och som är så väl kopplat till ens barndom att det inte fanns en chans att denna nyårskaramellen inte skulle vara med. Jag kommer ihåg att jag satt efter tolvslaget och skrattade som en liten ganing till detta när jag var liten. Och i år, eller förra året blir det ju om man ska vara petig, när jag tittade på det igen så märkte jag att det fortfarande var lika roligt.

Kyssen mellan Damon & Elena/Katherine
Herrejisses jag bev så chockad när Elena kysste Damon i säsong etts avslutning. Nog för att jag ville att det skulle hända men ändå så var det inte alls väntat och speciellt inte att Elena skulle kyssa Damon tillbaka! Men surprise! Det var inte Elena utan Katherine! Och hon högg av John hans fingrar! Snacka om en chock!
Jag kan säga att jag hade inte en tanke på att det kunde vara Katherine utan jag blev bara så jäkla lycklig att dom kysste varandra.

Monica friar till Chandler
När Monica friade till Chandler och Chandler friade till Monica på Vänner så var det nog inte ett öga torrt. Inte hemma hos mig i alla fall. Jag älskade verkligen det frieriet! Både Monica och Chandler grät och friar och sen dansar dom till en av de mest romantiska låtarna som finns i skenet från levande ljus...


Nedräkningen på How I Met Your Mother
När Marshall och Lily går till doktorn ser man Lily sitta med en broschyr som det står 50 på i stora fina siffror. Snart går man 49, efter det 48 och snart insåg man att när man väl kommit ner till nummer 1 så skulle det vara någon stor grej som hände. Och det var det verkligen... Medans en taxibil med nummer 0001 körde förbi får Marshall veta att hans pappa har gått bort.

Dean tar Castiel till en bordell
Jag vet inte om det finns en bromance som jag uppskattar mer än den mellan Dean och Castiel. Speciellt när Dean tar med Castiel till en bordell eftersom han fått reda på att Cas fortfarande är oskuld. Scenen när Cas och Dean sitter inne på bordellen och Cas svettas av nervositet är skrattframkallande minst sagt!

Emilys take-downs
Dom som följt denna bloggen ett tag vet att jag älskar Revenge. Jag är fullkomligt tagen av denna härliga såpa och visst vore inte Revenge någonting utan alla dessa 'take-downs' som Emily ägnar sig åt. Hänsynslöst förstör hon folks familjeliv, kärleksliv och arbetsliv. Hon är skoningslös och jag älskar det!


Billy dör i Ally McBeal
När Billy helt plötsligt blev galen, skaffade sig ett anhang med tjejer och blev helt plötsligt ultrablond så undrade man ju om inte författarna själva blivit galna. Tydligen så berodde Billys galna beteende på en tumör och hans tid var räknad. Men det var inte sättet han dog på utan vad han sa precis innan han dog. Under sitt slutanförande berättade han att han alltid skulle älska Ally och att han alltid har gjort det. Sen segnade han ihop i Allys armar och dog.

Daenaerys drakar
Jag har alltid älskat att läsa fantasyböcker och när vi började titta på Game of Thrones så hade jag fortfarande inte läst böckerna. Jag trodde faktiskt att Dany skulle dö i elden när hon brände sin make och speciellt trodde jag inte att hennes förstenade drakägg skulle kläckas och det skulle komma TV världens sötaste drakar i min TV.

Donna dödas i Sons Of Anarchy

Efter att den jäkla subban Stahl (ursäkta men jag blir fortfarande alldeles upprörd!) fått klubben att tro att Opie hade vänt sig mot dom så bestämdes det att Opie var tvungen att dö. Självklart blev det ju en förväxling och den som dödades var inte Opie utan hans fru och med ens var två barn moderlösa. Men Donnas död, hur fruktansvärd den än vad ledde till många otroligt bra scener med Opie och speciellt Tig.


2 Comments

2012-02-03 @ 20:46:30

Åh så många fina punkter, och grattis!

2012-02-04 @ 19:09:19

En dag för sent, så GRATTIS i efterskott =)


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback