The Vampire Diaries - 3X10 - The New Deal

2012-01-06
Så var The Vampire Diaries äntligen tillbaka! Det första jag gjorde i morse var att leta upp avsnittet och kolla på det. Som jag har längtat efter en dos till! Hör kommer mina tankar om avsnittet, läs inte vidare om ni inte har sett det än för det lär nog bli spoilers på hög nivå i min text misstänker jag.

Jag får be om ursäkt för att jag inte hunnit lägga upp det här tidigare men efter att jag sett avsnittet så har jag skrivit lite, avbrott för tvätt. Skrivit lite, avbrott för att svära över bilen som inte ville funka när sambon skulle åka och handla. Skriva lite, avbrott för att ta hand om barnen. Skriva lite, avbrott för att sambon bara måste fixa något med min dator. Så har det hållt på. Livet helt enkelt... Men här har ni den i alla fall.



Låt oss se här nu... Du har försökt döda en tusen år gammal vampyr, misslyckats, och nu har du alltså sagda lite ilskna vampyr efter dig. Vad är det första du gör? Tar en joggingtur. Själv. Det finns liksom inget bra ord för att kunna beskriva en sån dumhet. Det är ju bara puckat, så otroligt puckat!

Och Damon dricker lunch. Han kommer ju knappast dö av en leversjukdom så det gör väl inget. Men det är ju alltid lika intressant att se hur han reagerar på motgångar. Alltid på samma sätt. Alkohol. Det är tur att han är vampyr för annars hade han varit alkis sedan länge. Speciellt med tanke på antal motgångar.

Alla är så arga på Tyler och jag har faktiskt lite svårt för att förstå det. Det är ju faktiskt inte hans fel att han är 'sired' till Klaus och att han instinktivt måste göra som han säger. Att han själv inte inser att han låter lite konstig när han säger att han skulle slita ut sitt eget hjärta om Klaus vill det måste ju också bero på att han är 'sired'. Men den här scenen får mig bara att tro mer att Tyler inte kommer överleva denna säsongen. Tyvärr. Jag gillar Tyler. Dessutom är han snygg när han inte har sin t-shirt på sig.

Jag drog efter andan när Alaric blev påkörd. Högt. Sambon tittade på mig som att jag var knäpp. Jag visste ju att han skulle "dö" på något sätt eftersom Torrey DeVittos karaktär* skulle bli introducerad i detta avsnittet men ändå så blev jag så otroligt chockad över den scenen. Det var så rått på något sätt, det är lättare att ta att Alaric blir dödad om och om igen av Damon. Men hans ring funkar inte så Damon måste nog sluta ta ut sina aggressioner på Alaric för frågan är om ringen kommer funka en gång till.**

*Först tänkte jag att jaha Meredith... En liten eloge till Grey's där då eller? Men efter att ha forskat lite så inser jag (som inte har läst böckerna) att Meredith tydligen är Elenas bästa vän i böckerna.
**Men jag undrar? Var det inte en häxa som gjorde dom där ringarna? Finns det inte en liten häxa i närheten? Låt Bonnie fixa ringen så är saker biff! Så funkar det i alla fall i min värld...

Stefan i detta avsnittet är lite dämpat elak. Jag vill gärna tro att han har några känslor där under det där ilskna, heta skalet men man ska kanske inte hoppas på för mycket, eller? Jag vet inte om det är Paul Wesleys ögon, som bara utstrålar vänlighet och mjukhet, som förråder honom eller om man faktiskt ska tro att han har öppnat upp igen för känslorna men jag tycker verkligen att man ser något i hans ögon när han pratar med Elena.

Är det någon som förresten funderat över vad dom gjorde av Tony, Klaus springande, drinkhämtande, överkörande hybrid? Låg han där på verandan, sans huvud innan Damon kunde komma och hämta honom och sen kasta honom i ravinen?*** Jag vet att folk i Mystic Falls inte är så jäkla smarta, eller hör speciellt bra eller ser speciellt bra med tanke på allt som händer runt omkring utan att någon märker men nog fan borde väl någon märka en kropp med ett huvud som inte sitter fast?

***Hur många döingar ligger där nere i ravinen och ruttnar egentligen? Det är ju Damons favoritplats när det gäller att dumpa kroppar. Snart har han väl fyllt igen ravinen...


Jag tror inte att jag kommer sakna Jeremy speciellt mycket. Jag vet faktiskt inte om han kommer tillbaka men jag känner inte att jag bryr mig. Han har aldrig varit min favoritkaraktär i serien och speciellt inte efter hela 'otrogen med ett spöke' grejen. Och han har i mina ögon alltid varit en alldeles för stor gnällspik men att han åker innebär ju att Elena inte har en enda familjemedlem kvar.

Fast hon har Damon. Damon som skiter i att han inte ska lusta efter sin brors flickvän (eller ex-flickvän numera) och bara kysser henne. Jag blev faktiskt lite besviken över kyssen. Jag tycker att det borde varit mer lusta, mer känsla, mer vilja men det kan ju handla om att jag har två barn och chanserna till romantik i mitt liv är inte enorma. Vadå? Jag lever ut mitt romantikbehov genom TV och Nora Roberts böcker.
Nu ska det bli väldigt intressant att se hur denna kyssen behandlas i kommande avsnitt. Elens var ju inte ovillig precis men frågan är ju bara hur mycket det dåliga samvetet kommer bromsa detta förhållande nu efter detta enorma steg som ändå togs.


Vad tyckte ni? Är ni precis lika nöjda som jag är över TVDs återkomst?

1 Comments

2012-01-06 @ 13:55:14

SV: haha, jaa det är tur att man tycker olika! Men kanske så har Stefan en plan bakom det hela? Med denna elakhet liksom.. Jag var också lite besviken över kyssen, men jag vill inte att Damon och Elena ska bli ihop. Precis som Jeremy aldrig vart din favorit karaktär i serien, är Elena den jag inte finner något intresse i och anser vara gnällspiken ^^


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback